top of page

Politiken Plus

Projektets type

Gruppeopgave

Min rolle

Strateg og grafiker

Kunden

Politiken Plus

CLIENTBRIEF

Udfordringen for Politiken Plus er at gentænke og revitalisere et brand, der oprindeligt blev skabt i en anden tid og med et andet formål. Selvom Plus har haft stor succes i fortden og stadig tilbyder en bred vifte af fordele, er der flere centrale problemer, der skal adresseres. Målet er at fastlægge en klar, værdibaseret retning, der ikke blot fastholder eksisterende abonnenter, men også tiltrækker nye segmenter, især målgruppen i alderen 30-45 år, der viser interesse for Politiken som medie. 
Drømmen er at gøre Plus til en central del af abonnenternes liv, hvor de ikke bare modtager fordele, men også føler sig som en del af et meningsfuldt fællesskab. Politiken Plus skal være det sted, hvor kultur, kvalitet og fællesskab mødes, og hvor abonnenterne kan udleve deres drømme og interesser i både fysiske og digitale verdener.

RESEARCH OG PROCES

Vi startede hele projektet ud med en dybdegående research som vi strukturerede ud fra det vi kalder Jhonsons 4C'er, Client, Consumer, Culture og Categori. Dette indbar en masse kvalitativ og kvantitav data-indsamling i form af deskresearch, interviews, spørgeskemaer og observationer. 
Ud fra vores research lavede vi en ny brandstrategi til Politiken, som ligger til grund for den nye verbale og visuelle identitet vi har udviklet til Politiken Plus. Udover dette valgte vi at ændre navnet fra Politiken "Plus" til Politiken "Puls".

INSIGHT OG LØSNING

Ud fra vores research kom vi frem til 4 insights:

  • Der er en hul i markedet for at være en inspirerende univers, hvor fordelene er særlig kurateret. 

  • Målgruppen er travle og udbrændte, og søger aktiviteter, som beriger og opfylder et selvreliserenede behov i en ensartet og praktisk hverdag. 

  • Der er en stigende tendens til at tage stilling til sig selv i en kompleks og poleret verden , men det er dyrt. 

  • På trods af en klar rød tråd mellem Politiken.dk og PolitikenPlus.dk, så er det svært at finde information om, og generelt finde et link til PolitikenPlus på Politiken.dk. 

Disse insights har vi brugt til at udvikle en ny brandstrategi, en tone of voice og en tagline, og ud fra det udviklet en ny visuel identitet og en prototype til et nyt site.

politikenLogo.webp
politikenEks2.webp
TONE OF VOICE

Café Sonja’s Tone of Voice er varm, uformel og indbydende. Den taler direkte til fællesskabet og understøtter følelsen af at være et åbent og inkluderende sted, hvor alle er velkomne. Sproget er jordnært og personligt, hvilket afspejler filosofien om, at det skal være et sted for alle. Der bruges hverdagsudtryk og en tone, der skaber en følelse af, at man taler med en god ven, fremfor et brand. Det gør, at Sonjas føles nært og tilgængeligt, og det fremhæver ønsket om at bygge bro mellem mennesker i lokalområdet.

MANIFEST

Sonja's har siden 1986 været et samlingspunkt, hvor fællesskab står i hjertet af alt, vi gør. Vores døre er altid åbne - hos os er man velkommen, som man er. Ansvaret for vores lokalsamfund og den verden vi lever, kræver en fælles indsats, og vi skaber et rum hvor vi alle har en lige værdi. Vi omfavner diversitet og ser den som en styrke, der gør vores fællesskab rigere. Vi vil være mødestedet på Vesterbro. Sammen bygger vi broer mellem mennesker og fremmer relationer, der varer ved.

BRANDSTRATEGI
Hvad gør vi og hvordan gør vi det?

Tilbyde et overskueligt, tilgængeligt og attraktivt fordelsunivers til politiken.

Hvad er vores vigtigste værdier?

Humor, relaterbare med et glimt i øjet 
Orienteret, opdateret og nysgerrige
Tilgængelighed, overskueligt og intuitiv

Hvem er vi her for?

De reflekterede og selvbevidste individer, som er nysgerrige, men øver sig i at prioritere sig selv og finde alternative pusterum i en triviel hverdag.

Hvorfor er vi her?

Følg din puls

Vores ambition

Gøre kultur mere tilgængelig uden at gå på kompromis.

Hvad skiller os ud?

Kommunikation med en humoristisk tilgang i et visuelt inspirerende fordelsunivers med relevans.

Hvad er vores personlighed?

Gennemskuelige, legende, inspirerende, farverige og aktuelle 

Social
  • Behance
  • Instagram
  • linkedin
bottom of page